بررسی سخت افزارها به صورت کاملا تخصصی

بررسی تمام سخت افزارها به صورت کاملا اختصاصی و حرفه ای

بررسی سخت افزارها به صورت کاملا تخصصی

بررسی تمام سخت افزارها به صورت کاملا اختصاصی و حرفه ای

برای خرید سخت افزار میتوانید از وب سایت ما استفاده کنید. مقالات را بخوانید و مقایسه کنید ببینید کدام یک بهتر است.

تعميرات لوازم خانگي

Aqaye Pardakht

طرحی و سئو سایت

تعمیر برد
طبقه بندی موضوعی

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050 ؛ پاسکال خوش قیمت

مدیریت سایت | شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۲ ق.ظ

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050 ؛ پاسکال خوش قیمت

با عرضه شدن کارت‌های گرافیک GTX 1050 و GTX 1050Ti، تعداد GPUهایی که شرکت NVidia از دهمین نسل کارت‌های گرافیک خود، سری پاسکال، عرضه کرده، به 6 مدل رسیده است (البته کارت گرافیک GTX 1080Ti که احتمال زیاد در ژانویه عرضه می‌شود، در این شمارش حساب نشده). هر دو کارت گرافیک از GP107 به عنوان هسته اصلی استفاده می‌کنند که با معماری 14 نانومتری ساخته شده‌اند. مسلما GTX 1050Ti نسبت به GTX 1050 برتری‌های محسوسی دارد؛ اما مهم‌ترین ضعف کارت گرافیک GTX 1050 در برابر مدل قدرتمندتر، بهره گیری از 2 گیگابایت حافظه GDDR5 است؛ نه کم‌تر و نه بیش‌تر!

 

اگر بخواهیم بین دو عضو تازه خانواده پاسکال، یکی را انتخاب کنیم، مطمئنا GTX 1050Ti انتخاب من خواهد بود. بیش‌تر به خاطر حافظه قوی‌تری که ارائه می‌دهد؛ اما هر دو کارت وضعیت مناسبی در مقابل برادر بزرگ‌تر خود GTX 1060، کارت‌های جدید AMD یعنی RX 460 و 470 و حتی در مقابل کارت‌‌های نسل قبلی، ندارند. نسل پاسکال، بهره وری بالایی دارد و به عنوان گل سر سبد ویژگی‌هایش، پرفورمنس خارق العاده‌ای ارائه می‌کند؛ اما وقتی تا سطح سیلیکون GP104 و GTX 1050 پایین می‌آییم، پرسشی که مرا به خود مشغول می‌کند این است که “چقدر پایین، خیلی پایین است؟”

 

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050

کارت گرافیک GTX 950 سال قبلی، با این که هنوز هم کار می‌کند، اما همین حالا هم بسیاری از بازی‌ها عرضه شده‌اند که از محدودیت‌های این کارت هم گذر کرده و GTX 950 را، حتی در رزولوشن 1080p و تنظیمات مدیوم، به چالش می‌کشند؛ و من حتی راجع به فریم ریت 60 هم صحبت نمی‌کنم، زیرا بازی‌هایی وجود دارند که 950 نمی‌تواند حتی با 30 فریم برثانیه پردازششان کند. با این که شرکت NVidia و AMD کارت‌های رده پایین خود را به عنوان مناسب برای بازی‌های esport منتشر کرده‌اند، اما این عنوان دهان پر کن زمانی درست است که شما بخواهید Counter strike global offensive یا DOTA2 و بازی‌هایی از این دست را اجرا کنید؛ اما اگر به دنبال انجام بازی‌های سنگینی مثل Battlefield، Call of Duty یا Rainbow Six هستید یا می‌خواهید با تنظیمات و رزولوشنی فراتر از 1080p مدیوم بازی کنید، خیلی زود نظرتان نسبت به این کارت‌ها برمی‌گردد. در لیست زیر، مشخصات کارت‌های گرافیک هم رده نسل قبلی و جدید و نوسانات قیمتشان را مشاهده کنید.

 


مطلب پیشنهادی :

بهترین لپ‌تاپ‌های پیشنهادی بر اساس قیمت (تیر 98) - قسمت اول


 

 

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050

با مشاهده لیست متوجه خواهید شد که شما با خرید کارت گرافیک GTX 1050، حدودا نصف قیمت GTX 1060 را در قبال نصف شدن پرفورمنس و کارایی پرداخت می‌کنید. مسلما ما نمی‌توانیم کسی که نتواند تفاوت قیمت بین این دو کارت را پرداخت کند سرزنش کنیم، اما بگذارید رک و راست بگویم؛ با وجود قیمت کم‌تر این مدل، شما کارتی را دریافت می‌کنید که اکثر بازی‌ها را روی تنظیمات پایین تا مدیوم اجرا می‌کند و در آینده‌ای نچندان دور، دیگر حتی در لیست حداقل سیستم‌های موردنیاز هم درج نخواهد شد. در واقع در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، شما حداکثر تا دو سال می‌توانید با این کارت بازی‌های روز را اجرا کنید، بعد از آن باید سیستمتان را آپگرید کنید؛ این در حالی است که کارت‌های گرافیک سریع‌تر می‌توانند تا حتی 4 یا 5 سال هم دوام داشته باشند، بعلاوه اینکه در زمانی که می‌خریدشان، کیفیت بالاتری را به شما ارائه می‌دهند.

در واقع توجه و پافشاری من فقط روی مسئله پرفورمنس نیست؛ بلکه این نکته بوده که این کارت گرافیک بسیار مشابه GTX 950 است و در رنج قیمتی مشابهی هم خرید و فروش می‌شوند. البته این به این معنی نیست که اگر می‌خواهید سیستمتان را آپگرید کنید، اصلا سمت این کارت نروید؛ بلکه پیشنهاد ما خرید GTX 1050 است تنها اگر سیستم قدیمی و ضعیفی دارید و می‌خواهید در حد همین کارت هم برای سیستمتان خرج کنید. این دو کارت گرافیک 75 واتی، می‌تواند اکثر بازی‌های امروزی را اجرا کنند فقط تا زمانی که توقع خود را پایین بیاورید و تنظیمات گرافیکی را پایین بیاورید. اما همانطور که در بالا گفته شد، اوضاع فعلا اینطور است و در آینده‌ای نچندان دور مجبور به آپگرید دوباره سیستم خواهید شد. بازهم تکرار می‌کنم، با اینکه این کارت گرافیک بسیار شبیه به GTX 950 است و پرفورمنس تقریبا یکسانی را از خود به نمایش می‌گذارند، اما در هر حال این دو کارت هم نسل نیستند و کارت گرافیک GTX 1050 بهبودهایی در معماری پردازنده گرافیکی داشته است.

برای درک بهتر شباهت بین دو کارت گرافیک GTX 1050 و GTX 950، بنچمارک‌های زیر را مشاهده کنید:

توجه: از آنجایی که تعداد تصاویر زیاد بود ما فقط میانگین پرفورمنس پانزده بازی و دو تا از بازی‌ها را برایتان قرار دادیم.

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050

در کل، کارت گرافیک GTX 1050 تنها درصد کمی از GTX 950 سریع‌تر است که واقعا مقدار زیادی نیست. هرکس الان این کار را ببیند و با خود بگوید این همان پرفورمنسی است که نیاز داشتم، به احتمال بسیار زیاد همین را برای GTX 950 در سال پیش می‌گفته.

اما نکته مهم و مثبت این کارت در این تست مشخص شد که کارت گرافیک GTX 1050 مدل RX 460 شرکت AMD را شکست داد. این موضوع وقتی اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که بدانید کارت رقیب، تقریبا دو برابر کارت گرافیک GTX 1050 از حافظه گرافیکی VRAM بهره‌مند است. البته این نتیجه بر اساس بازی‌ای که انجام می‌دهید می‌تواند متفاوت باشد. مثلا Deus Ex، Doom و Hitman همه روی RX 460، به دلیل پشتیبانی از DX12 و Vulkan، 5 تا 20 درصد بهتر عمل می‌کنند.

ممکن است کمی نگرانتان کند، اما هشت تا از پانزده بازی‌ای که در این تست استفاده شدند، می‌توانند خودشان را با یک API سطح پایین‌تر مطابق کنند و باز هم NVidia می‌برد. برای بازی‌هایی که اصلا از DX12 و یا Vulkan پشتیبانی نمی‌کنند وضعیت برای NVidia بیش از پیش بهتر می‌شود.

من همچنین مصرف برق و انرژی کارت‌ها را در سیستم‌های مختلفی با پردازنده Skylake  و Broadwell-E، متوجه شدم که خیلی از این کارت‌ها به حالت ایدهآل نزدیک هستند؛ اما با توجه به اینکه دو کارت گرافیک GTX 1050  و GTX 950، تقریبا پرفورمنس برابری دارند، 1050 حدودا 40 وات از GTX 950  مصرف کمتری دارد. البته لازم به ذکر است که ما یک مدل از GTX 950  را در تست استفاده کردیم که از رابط کانکتور 6 پین و توان بیش‌تری استفاده می‌کند. مدل دیگر با اینکه کمی کندتر است، اما مصرف برق یکسانی با کارت گرافیک GTX 1050  دارد.

کارت گرافیک GTX 1050 برای بهترین GPU پایین رده بودن نسل حاضر هدف گذاری کرده است. برای افرادی که بودجه کافی برای  آپگرید سیستم خود را ندارند، GTX 1050 با وجود VRAM دو گیگابایتی‌اش، حاضر است؛ اما اگر توانایی پرداخت 140 دلار برای کارت گرافیک دارید، کارت گرافیک GTX 1050 Ti مسلما انتخاب بهتری به شمار می‌رود و کارایی به اندازه کارت RX 470 به شما ارائه می‌دهد.

خب با توجه به اطلاعات بالا، کدام کارت گرافیک، ارزش بیش‌تری نسبت به مبلغی که پرداخت می‌کنید دارد؟ لیستی در زیر برایتان آماده شده است که ارزش هر کارت را براساس نسبت فریم ریت و قیمت به شما نشان می‌دهد.

 


مطلب پیشنهادی :

بهترین لپ‌تاپ‌های پیشنهادی بر اساس قیمت (تیر 98) - قسمت دوم


 

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050

نکته جالب این لیست این است که دو کارت گرافیک GTX 1050 و RX 470 تقریبا ارزش مشابهی دارند. در حالی که RX 470  یک مدل 4 گیگابایتی است. بنابراین همانطور که در لیست مشاهده می‌کنید، GTX 1050 ارزش بیش‌تری نسبت به اکثر کارت‌های میان رده و پایین رده دارد؛ اما به هر حال مقدار دو گیگابایت VRAM هنوز هم خوشایند نیست. همانطور که قبلا اشاره کردم، کارت گرافیک GTX 1050 پرفورمنس مشابهی با PS4 و Xbox One دارد؛ اما هر دو این کنسول‌ها مقدار مموری بسیار بیش‌تری نسبت به این کارت دارند. بنابراین اگر بازی‌های مبتنی بر چند پلتفرم (Cross-platform)، شروع به افزایش مقدار VRAM مورد نیاز برای اجرایشان کنند؛ اینجاست که اگر این اتفاق بیوفتد، مسلما کارت گرافیک GTX 1050 خیلی زود از رده خارج خواهد شد.

می‌رسیم به بحث اورکلاک GTX 1050؛ این کارت مانند بسیاری از کارت‌ها کمی سخت اورکلاک می‌شود. من توانستم کلاک را تا 150 مگاهرتز بالاتر ببرم و فرکانس VRAM را نیز تا 250 مگاهرتز افزایش دهم، اما با این که در بهترین حالت کلاک هسته‌ها 1911 مگاهرتز بود، فرکانس میانگین حدودا 1750 مگاهرتز ارائه می‌داد. کارت MSI که تست شد، خودش حالت اورکلاک کارخانه‌ای داشت و با اورکلاک تنها توانستم 5 تا 10 درصد به کارایی اضافه کنم (این درصد بستگی به بازی و تنظیمات دارد)

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050

کارت گرافیک GTX 1050 را می‌توان به عنوان بهترین GPU اقتصادی  حال حاضر انتخاب کرد. این رده بندی برای وقتی است که بودجه شما برای خرید کارت گرافیکتان حدود 100 دلار (حدودا 350 هزار تومان) باشد. خب برای افرادی که از سیستم خود انتظار اجرا کردن بهترین و سنگین‌ترین بازی‌ها را ندارند یا به گرافیک و رزولوشن پایین هم راضی هستند، این کارت می‌تواند برایشان تا چند سال کار کند؛ اما برای آن دسته از پی سی گیمرهای حرفه‌ای که بالاترین گرافیک را از بازی‌ها می‌خواهند و با فریم ریت و روزولوشن بالا بازی می‌کنند، صادقانه بگویم، این کارت گرافیک نمی‌تواند انتظاراتتان را حتی ذره‌ای برآورده کند؛ اما از آن‌جایی که این کارت برای افرادی که بودجه محدودی دارند ساخته شده است، ما هم همان کاربران را مورد بحث قرار می‌دهیم.

در بازار محصولات پایین و میان رده، ما با مسئله شیرینی مواجه می‌شویم. در حالی که در بازار میان رده‌ها و پرچم‌داران، بالا رفتن قیمت لزوما به اندازه بالا رفتن پرفورمنس به همان نسبت نیست، در بین پایین رده‌ها ت میان رده‌ها، وقتی شما دو برابر قیمت یک کارت را پرداخت می‌کنید، دو برابر هم پرفومنس و کارایی بالاتری دریافت می‌کنید؛ نمونه همین موضوع بین کارت گرافیک GTX 1050 و GTX 1060 3د 1060همین موضوع بین کارت گرافیک ر قیمت یک کارت را پرداخت می‌کنید، دو برابر هم پرفومنس و کارایی بالاتری دریافت می‌کنید. نمونه  گیگابایتی صادق است. با این همه، نباید از بازی‌های عالی انحصاری PC و بازی‌های ارزان قیمت مستقل که به راحتی با GTX 1050 با کیفیت بالا اجرا می‌شوند، چشم پوشی کرد. در واقع ورود به دنیای بازی‌های مستقل PC و انحصاری‌های این پلتفرم، بسیار جالب است و شاید بسیاری از این بازی‌های مستقل که با بودجه‌ای محدود، ولی با ایده‌هایی عالی ساخته می‌شوند، از خیلی از بازی‌های گران قیمتی که فقط خودشان را تکرار می‌کنند، جالب‌تر، سرگرم کننده‌تر و مفهومی‌تر باشند. راجع به بازی‌های انحصاری PC هم که اغلب عناوین استراتژیک را شامل می‌شوند هم که صحبتی باقی نمی‌ماند. در واقع این سبک روی PC آنقدر منحصر به فرد و جالب است که از بازی کردن این عناوین هرگز سیر نخواهید شد؛ بعلاوه، تمامی این بازی‌ها کاملا برای پلتفرم PC بهینه شده‌اند و شما با یک سخت افزار متوسط یا حتی ارزان هم شاهد گرافیکی فوق العاده و تجربه‌ای عالی خواهید بود.

نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1050

در کل کارت گرافیک GTX 1050، کارتی خوب و در مواردی عالی است برای انتخاب با بودجه محدود؛ اما دانستن این نکته برای همه خریداران این کارت ضروریست که امکان ضعف این کارت در آینده بسیار بالاست و آن‌ها را مجبور به خریدن یک GPU سریع‌تر می‌کند.

نکات مثبت:

می‌تواند اکثر بازی‌ها را روی تنظیمات مدیوم و رزولوشن 1080p اجرا کند

به نسبت قیمت و پرفورمنس، کارت به صرفه‌ای به شمار می‌رود

نمونه ارزان‌تر و کمی قدرتمندتر کارت GTX 950 است

نکات منفی:

از دو گیگابایت VRAM بهره می‌برد که به نظر من اصلا کافی نیست

 

کارت گرافیک GTX 1050 بهترین کارت حال حاضر در میان محصولات پایین رده و ارزان قیمت است. قیم پایین و پرفورمنس نسبتا مناسب، این کارت را به محصولی اقتصادی تبدیل کرده که برای اکثر بازی‌های امروزی با تنظیمات مدیوم و رزولوشن 1080p جوابگو خواهد بودغ اما ممکن است در آینده‌ای نچندان دور برای بازی کردن عناوین موردعلاقه خودتان، نیاز به آپدیت احساس شود.

 

gameshot

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی